Prvo da kažem da ovaj tekst piše programer koga je u poslednjih desetak godina bar 50 klijenata pitalo kako da „izađe na guglu“, „kako da bude prvi za reč npr. selidbe beograd“, a bilo je i onih upornijih i sećam se kada su rekli: „e, znaš šta, angažovao sam eksperta za seo, sad ćemo da pokidamo“. I naravno, kao i svaki drugi Željko (ne zovem se inače ovako, već je to naziv za nekog ko hoće, želi, voli da zna i reši neku misteriju) krenem da guglam i tražim rešenje te čuvene misterije zvane SEO.
Inace, želja da napišem i popišem sve ono što znam i što sam prošao (kako vi ne biste morali da prođete ispočetka) još odavno postoji, ali vremena nije bilo. Sada, zahvaljujući kursu digitalnog marketinga koji postoji u našoj školi eto „volje“ i „želje“ da podelim to sa vama. Pa da počnemo.
Tajna SEO optimizacije
Postoje razni načini pisanja tekstova i izrada web stranica i samog držanja pažnje korisniku dok čita određeni tekst (sadržaj). Kao što kaže podnaslov ove celine trebalo bi da otkrijem tajnu šta da radite kako bi vas Google bolje rangirao. I sada, ako bih hteo da pročitate ceo tekst, morao bih, kao što rade u većini krimi i sličnim serija, da idem sa celine na celinu u stilu: „Sada ću ti reći, ali sačekaj još malo“ i držim vas „budnim“ do dna(kraja) stranice i tu otkrijem krucijalnu tajnu, misteriju, odnosno smisao ovog teksta. Ali, kako planiram da ceo tekst bude dobar, otkriću vam tajnu a tajna je…
TAJNA JE U TOME DA ONO ŠTO PREDSTAVLJATE NA SVOM SAJTU JESTE STVARNO VI
Šta pod svim ovim mislim? Pa ukoliko ste zubar i imate sajt na kome ste se predstavili (broj telefona, usluge, cene, lokacija, kontakt forma itd.) i ako pišete blog gde imate tekst o kamencu ili vrstama plombi, potrebno je da pomognete tom čitaocu koga je Google poslao kod vas. Znači, ako vam Google da šansu (stavi vas u rezultate pretrage na prvoj/drugoj stranici) i dovede vam čitaoca, onda vi morate to i da opravdate i date prave informacije. Ako korisnik dođe na vaš web sajt, ostane 10 sekundi i ode ponovo na Google kako bi tražio istu stvar, klikne na link vašeg konkurenta i tamo se zadrži 3 minuta, vi automatski gubite tu poziciju na Google-u na kojem ste bili.
Naravučenije: Potrudi se i napiši relevantan i koristan sadržaj i stvarno pomozi onom kome je potrebna informacija.
Šta ćemo sada mi optimizovati – IT obrazovanje (ili kursevi programiranja)
Ideja je da pokrenem blog koji se bavi IT obrazovanjem, na kome ću pisati o svemu i svačemu, a da je vezano za IT, gde ću postavljati linkove do škole i tako dobijati polaznike kursa. U stvari, ideja je da pišem dobre i kvalitetne IT tekstove, koji će stvarno nekome značiti, a ne koji će biti trla baba lan.
Istraživanje: Šta se traži na pretraživačima – ključne reči
Pre nego što krenemo, da ne zaboravimo da pored Google-a, postoje i drugi pretraživači – Bing (Microsoft), Yahoo, DuckDuckGo (za one koji preferiraju Incognito mode) itd. Najviše poseta dolazi sa Google-a, recimo na našem je to 98.82% posetioca, pa ćemo se mi baš iz tog razloga i skoncetrisati na tu optimizaciju.
- otvorite Google
- ukucajte „keyword planner“
- ulogujte se sa gmail nalogom
- ovde će vas možda mučiti sa nekim pitanjima ko ste, šta želite itd. pa ćete se sami snaći kako da preskočite te korake
- kliknite na „Discover new keywords“ i unesemo recimo reči: it, obrazovanje, kursevi, programiranje
Pogledajmo na slici šta sve ovde ima. Molim vas samo da obratite pažnju gde još trebate da kliknete da biste dobili rezultate samo u Srbiji.
Ovo znači da u Srbiji mesečno bude od 10 do 100 hiljada pretraga za reč „it“, „kurseve“ je tražilo od 1 do 10, dok je, recimo, za „besplatne kurseve“ bilo od 100 do 1000 pretraga.
Pogledajmo za reč „seo optimizacija“ koliki je volume za ključnu reč, tj. broj pretraga.
Ok, videli smo koje reči su nam bitne i na šta treba da se koncetrišemo. Ono što smo takođe videli i mogli da naslutimo, jeste koji su potencijalni naslovi blogova koje bi trebalo da obradimo.
USP – The Unique selling proposition (point)
Ovo je pojam koji je najbitniji. To je title tag našeg dokumenta. Ovo je ono što uliva nadu da ćemo to što smo tražili na guglu baš i naći na tom linku. Jako dobar izvor, ako ne i najbolji za SEO vesti jeste portal Search Engine Land i na njemu možete detaljno pročitati o ovom pojmu i šta on predstavlja. https://searchengineland.com/unique-selling-proposition-key-element-seo-success-289690
Tipovi upita na Google-u
Postoji tri tipa upita, odnosno ključnih reči:
1. informacijski ili informativni (traze se informacije tipa „Sta je najbolje ili kako…“)
2. navigacioni (facebook)
3. transkacioni (kupovina, nesto kokretno se trazi da se odmah kupi)
Konkurencija, tj. šta rade komšije
Moramo sada da vidimo kakvo je stanje na Google-u. Ukucajmo na Google-u sve ove reči za koje smo rešili da ćemo optimizovati naš sajt i malo analizirajmo šta radi konkurencija.
Da vidimo jedan print screen:
Aha, znači ovo su verovatno naši konkurenti. Pa dobro, pronašli smo ih i šta sad? Sada koristimo alat kao što je Semrush i koji se plaća 100$ mesešno. Hm, ali ja nemam toliko. Onda postoji alternativa. Idemo na neilpatel.com/ubersuggest ili similarweb.com ili proguglamo keyword analyzer i dobićemo šta su to uradili naši konkuretni i za koje reči su oni optimizovali njihov sajt.
Dakle, nije samo važno koje reči su oni koristili, već je bitno da uđemo na njihov sajt i „snimimo“ njihov posao. Recimo, mi smo škola programiranja i imamo kurseve poput Web-a, Jave, React-a i sl. i ako ne bismo analizirali konkurenciju, nikada ne bismo mogli da znamo da je kurs Excel-a toliko tražen. Zato moramo da radimo „domaći“ i analiziramo šta drugi rade, kakvi su trendovi i gde ide ovaj voz.
Naziv domena – sajta
Nekada je bilo važno da nam ta glavna fraza ili glavna reč koju ćemo koristiti bude baš naziv domena. U našem slučajo, to bi trebalo da bude kurseviprogramiranja.com ili ništa. Kao što možete da primetite, naš domen (sajt) je https://cubes.edu.rs i u sebi nema ništa što nas povezuje sa kursevima. Ono što smo mi odlučili da radimo, jeste da gradimo brend kroz naziv domena, a da kroz sam sadržaj na stranicama prikažemo i pokažemo ko smo i čime se bavimo.
Vrlo je važno da klijentu predočite da, iako sve uradi kako treba na domenu, potrebno je vreme ( možda i godine), da dođe na tu čuvenu prvu stranicu. Takođe, potrebno je razmotriti da li je na prvoj stranici u razultatima žestoka bitka (velika konkurencija), ili je to neka oblast koja još uvek nije toliko razvijena, pa lakše i brže može da se pozicionira. To možete da zaključite prema tome da ako na prvoj stranici pretrage imate nekoliko sajtova, koji su ustvari portal sa oglasima, žute strane, forumi i sl. to znači da od 10 linkova imate konkurenciju u njih 2, 3, pa ćete vi lako doći na 3/4 mesto. Kod nas, na žalost, to nije slučaj. Postoji mnogo škola programiranja, mnogo kurseva programiranja i mi moramo da se potrudimo da budemo na prvoj stranici.
Ono čime bi vi trebalo da se vodite, jeste pamtljivost domena. Skoro me je moj šurak zamolio da mu instaliram WordPress. Kažem: „Ok, ali koji je domen?“. Kaže on: „Pa namestaj-po-meri.rs“. – „Uff, pa kud taj najskuplji?“ – „Zašto najskuplji?“ – „Pa zato što postoji 101 nameštaj po meri. Potrebno ti je nešto po čemu će lakše da te pamte. Pogledaj šta se lakse pamti: malioglasi.com, halooglasi.com, brzioglasi.com ili kupujemprodajem.com.“ Kaze on: „Pa kupujemprodajem, znači ja da se zovem majstor-ivica.rs„. Odemo da vidimo da li je domen slobodan ili je već zauzet, kupimo domen i kupimo hosting i na taj način je krenuo polako da gradi svoj brend.
Meta tagovi
Meta tagovi su tagovi koji se vide kada Google prikaže rezultate pretrage. To su
i tag. Kako i gde se oni podešavaju morate da pitate programera, ili ako imate wordpress platformu kasnije ćemo instalirati jedan plugin i podesiti. Ali, gde se ovo vidi? Na slici ispod možete da vidite.
Inače, title treba da ima do 50/60 karaktera, a description do 150/160 karaktera, a ako ih vi ne podesite, Google će recimo za description uzeti prve karaktere koje nađe na vašem sajtu, a to i nije baš dobro.
Da ne zaboravim, keywords ili ključne reči, se više ne unose.
Kako da pišemo i formatiramo sadržaj?
Najlakše je objasniti ako ste ikada pisali maturski, seminarski ili diplomski. Znači treba da imamo jedan heading tag (glavni naslov), tj. H1 tag. Nakon njega, jedan do dva pasusa, pa onda presečemo na H2 tag (podnaslov), pa onda ponovo nekoliko pasusa itd.
Evo kako to izgleda u praksi.
Sve ono što vam je bitno da naglasite u tekstu – boldirajte. Bitno je da ne preterate i 100 puta uradite bold reči programiranje jer će gustina te reči biti prevelika, google će vas „provaliti“, a što je još bitnije niste se posvetili drugim ključnim rečima.
Onda bi trebalo da obratimo pažnju na slike. Za vaš sajt su jako bitne vaše slike. Još jednom, vaše slike. Slikajte, pa makar i telefonom i te slike prikazujte na sajtu. Google lako prepozna da li ste uzeli tuđu sliku (klikni ovde da nađeš istu sliku). Kada unesete sliku, pre nego je unesete i postavite na sajt, uradite rename i nazovite je npr. „seo-optimizacija-analiza-sadrzaja.png“ , jer jako je bitno da ovo uradite. Takodje postavite alt tag (videćemo kasnije na wordpress-u kako i gde se to radi).
Linkovi ( tagovi) treba na sebi da imaju title atribut koji treba što bolje da opiše link na koji se ide kada se klikne, kao i sami tekst za link. Recimo klikni ovde da vidis detalje ili pogledaj kurs digitalnog marketinga. Ovo isto važi i kada na nekom drugom sajtu tražite da vas neko linkuje. Zamolite tu osobu da lepše napiše tekst na koji se vezuje link.
Tajna zanata i šta da pišem i kako da pišem
Piši tako da stvarno pomogneš nekom da nađe to što traži. Drži mu pažnju. Znači po nekim istraživanjima jedan pasus do 400 karaktera, tj. 4 do 5 redova teksta po pasusu. Između podnaslova (h2, h3, tj. heading-a) maksimalno 3, 4 pasusa. Još jednom moliću bez kopiranja tuđih tekstova.
PR tekstovi
Ovo je kada platiš nekom da napiše tekst o tebi i da u tom tekstu linkuje tvoj sajt. Dakle, recimo Blic piše vest i postavi nas u tekstu i link do našeg domena. Ovde je jako bitno da to bude native pr tekst. Znači, u fazonu sad je neki novinar preko nekog svog poznanika slučajno dok je pio kafu sa njim saznao da je IT budućnost i tražio je kurseve i pročitao na više mesta da smo mi baš dobri i to se sve slučajno desilo da onaj ko čita ne shvati da je to plaćeni link i tekst.
Koliko god ovo bilo providno ili ne PR tekstovi su jako dobri. Pomoću njih stvaramo brend, stiče se utisak da si ti kvalitetan i dobar, pošto tako veliki sajt piše o tebi. Još ako ubacimo i malo remarketing-a onda se stiče utisak iskačete da ne kažem odakle.
U samom PR tekstu moguće postaviti linkove kao follow i nofollow (sponsored). Follow linkovi su linkovi kojima dajemo na značaju i kažemo Goggle-u da deo „vredbosti“ (link juice) našeg portala želimo da prenesemo tom drugom portalu koji smo linkovali. Nofoolow je preporuka Google-u da ne daje vrednost tom linku. Kažemo preporuke jer ako Google vidi da se klikće na taj link i da taj link i njegov sadržaj je dobar i kvalitetan on će ipak preneti vredbost.
Landing page
Ovo je ulazna stranica na vaš sajt, tj. ona jedna najbitnija stranica koja opisuje vas. U većini slučajeva to je naslovna stranica. Ako imate vremena, novca i ljudskih resursa, napravite za svaki vaš proizvod poseban dizajn i posebnu stranicu. Prvo što ćete ovim dobiti jeste da ćete analizirati svaki proizvod vi sami i vaši ljudi i videti šta na samom proizvodu nedostaje. Videćete šta je konkurencija uradila i radi, ali će i Google to ceniti.
Bounce rate
O bounce rate-u ćemo više na lekciji koja se bavi google analytics-om, ali za sada samo da znamo da je to broj ljudi koji uđu na naš sajt i odmah izađu (recimo urade back) i ne otvore nijednu stranicu. Ovo je jako loše po nas jer Google to vidi i zna da mi ne nudimo korisniku šta mu treba i ne držimo pažnju. Znači ako smo news portal trebalo bi, kada korisnik završi sa čitanjem vesti, da mu ispod toga ponudimo slične vesti ili „pročitajte još“ ili najnovije vesti. Kod nas ovde na blogu trebalo bi da ponudimo još neki tekst koji se tiče marketinga, kurseva, edukacije.
Friendly url ili linkovi lepi za oko
Na slici ispod evo na šta mislim. Ako imate neki custom CMS za to morate da zovete programera, a ako imate wordpress to ćemo kasnije obraditi. Ovi linkovi u suštini treba da imaju naslov teksta (H1 tag) ali gde su beline (space-evi) razdvojeni sa srednjom crtom „-„.
Unutrašnji linkovi i link juice
Unutar našeg sajta jako je bitno koliko jedna naša stranica u sebi ima linkova ka drugim našim stranicama. U glavnom meniju bi trebalo da se nalaze sve bitne stranice. U footer-u takođe. Unutar tekst treba biti link do drugog teksta itd. Ovde bismo sada mogli da pričamo o link juice i crawl maps pojmovima, ali to možete sami da proguglate, mada možda je još uvek rano da se time bavite (ne bavim se ni ja).
Brzina sajta i HTTPS (SSL sertifikat)
Na ovo vi teško možete da utičete. Za ovo morate pozvati programera koji će znati šta treba da se pogleda i sredi. Vi zasad možete pogledati brzinu sajta na Google Page Speed Insight-u. Unesite vaš domen i sve će vam se samo reći. To je što se tiče brzine sajta.
Što se tiče https-a ovo je bitno Google-u, jer po tome ceni koliko ste sigurni. Tražite od programera da vam ovo podesi ili tražite od firme koja vam hostuje sajt da vam ovo podesi. Ovo ne zahteva novo programiranje i nemate nove troškove. Jedino što možda morati platiti je taj ssl sertifikat koji košta tu negde maksimalno do 50$.
Izbor osobe koja ce vam raditi SEO
Da ne bih sada prekucavao evo jedan print screen beleški koji sam napravio nakon razgovora sa jednim proverenim SEO ekspertom.
Offsite SEO, backlinkovi i ostalo
Sve ovo o čemu smo pričali se dešava u našem dvorištu (sajtu) i mi možemo na to da utičemo. Ono što je bitno jeste da i drugi treba da nas linkuju i pričaju o nama. Pod ovim mislim da treba da dobijemo linkove sa drugih domena. Jako je bitno da su to domeni iz iste niše i da nas linkuje neki fakultet, IT magazin, IT firma. Ovde nije prirodno da nas linkuje neko ko je varioc, neko ko prodaje kozmetiku i sl, jer se ne bavimo istim poslom. Takođe, jako je bitno da proverimo page rank domena na kome želimo da platimo link (ili da ih zamolimo da postave link) jer jačina i kredibilitet njegovog domena utiče da na jačinu našeg domena.
Google My Businness
Otvorite nalog na https://www.google.com/business/ unesite prave podatke i google će vam kroz 2, 3 sedmice poslati poštom pisamce u kome se nalazi kod za verifikaciju. Isti taj kod treba da unesete na ovu adresu i eto vas. To je ovo. Ovde imate opciju da unesete svoje prozivode, cene, da podesite telefon, adresu, email, da vam korisnici pišu review-ove, da pišete blog itd. Radite sve ovo obavezno, jako je bitno.
Google Search Console
GSC je Google alat koji nam pruža uvid u to šta je to što tačno naši korisnici „guglaju“, koliko puta je naš sajt (portal, shop…) se pojavio u rezultatima pretrage, na kojim pozicijama i koji je broj korisnika koji su kliknuli i ušli na naš sajt. Najbitniji pojmovi koje treba da poznajemo su:
– Total impressions – ukupan broj prikaza je koliko puta je korisnik video link do vašeg sajta u rezultatima pretrage.
– Total clicks – ukupan broj klikova u okviru prethodne brojke
– Average CTR – tj. clickthrough rate ili procentualno odnos između klikova i impesija. CTR je obično veliki ako se radi o navigacionim upitima i kada se radi o „brended“ upitima.
– Average position – je pozicija na kojoj se nalazila određena reč u trenucima prikaza u SERP-u (Search Engine Results Pages)
Jako bitno za sve one koji žele da nadograde svoje znanje jeste pojam „Low-hanging fruit“ koji predstavlja sve one ključne reči za koje nas rangira Google, ali nas rangira tako da one nisu u prvih nekoliko pozicija već na pozicijama između 9 i 15, gde uz nekoliko backlinkova ili ono što je lakše izvesti, uz nekoliko interlinkova na samom našem sajtu, „relativno lako“ možemo da poboljšamo poziciju ovih stranica. Prefooter je jedan od načina da to najlakše izvedemo.
Featured snippet-i
Mislim da je već dovoljno napisano a i kraj je dana, plus petak. Ovo sami proguglajte. Dovoljno je samo da vam kažem da ovo nije prva pozicija već nulta pozicija za koju nije potrebno ništa da platite. Ko ovo ne uradi, ne zna šta propusta.
Da, to je to za sad. Polako ću dopunjavati ovaj tekst kako vreme prolazi i nadam se da ćete šerovati ako sam vam ikako pomogao. I da, da ne zaboravim, postoji i Black Hat Seo. Proguglajte šta je to. Sve što tu vidite nikada nemojte da radite jer kad vas Google namiriše da ste probali, nikada više nećete doći tamo gde vam je mesto.