Do pre izvesnog vremena, copywriter je bio odgovoran za pisanje teksta za bilo kakav promotivni materijal firme. Danas, sa razvojem interneta marketing se sve više prenosi „na mrežu“, a popularni načini za oglašavanje uključuju banere, newslettere, video reklame, promociju na web sajtu itd. Ukoliko kompanija ima na svom web sajtu sekciju blog, potrebno je zapitati se da li se pišu pravi tekstovi i sadržaji za vašu ciljanu publiku i kako da se ostvari najveći uticaj.
Blog tekstovi nastavljaju da budu jedan od najkorišćenijih načina promocije marketing menadžerima, a 53% ovih menadžera smatra blog tekstove jednim od najvećih prioriteta u marketing strategiji. Razlog za to je što, prema istraživanjima, web sajtovi sa blog tekstovima imaju 434% veće šanse da budu bolje rangirani na web pretraživačima, a, samim tim, vidljiviji publici.
Zbog toga je važno angažovati pravu osobu za pisanje ovakvih tekstova, ali i postaviti pitanje ko ta osoba treba da bude – copywriter ili content writer? U nastavku teksta pokušaćemo da rešimo ovu dilemu.
Šta je Copywriting?
Copywriting je veština pisanja tekstova „koji prodaju“. To je strateški način pisanja u kome je svaka rečenica (ili reč) napisana sa razlogom da ubedi čitaoca i da ga navede na željenu akciju – kupovinu, prijavu na newsletter, posetu sajtu itd.
Većina osoba ima pogrešnu predstavu o tome kakav tekst je potrebno napisati, a najčešća greška jeste da tekst treba da bude previše formalan. U pisanju promotivnih tekstova, potrebno je pisati na jednostavniji, pristupačniji način, odnosno da se čitalac oseća kao da razgovara sa vama. Prilikom čitanja ovih tekstova, najčešće se ne ostvaruje potpuna pažnja čitaoca, a sa tekstom koji je jednostavniji i čitkiji, mnogo je veća šansa za privlačenjem pažnje. Za dobar promotivni tekst, potrebno je znati šta je to što kod čitaoca pokreće emociju. Potrebno je poznavati publiku, proizvod i ponudu i predstaviti je tako, da ljudi žele da kupe.
Copywriting uključuje pisanje promotivnih tekstova za:
– Radio i TV reklame
– Slogane i fraze
– Sadržaj za web sajtove
– SEO sadržaj
– Email kampanje
– PR tekstove
– Kataloge
– Brošure
– Flajere
– Bilborde
– Banere na društvenim mrežama
– Sve vrste reklama na internetu
Šta je Content writing?
Content writing ima drugačiju svrhu u odnosu na Copywriting. Cilj pisanja ovakvih tekstova jeste da čitaocu ponude vrednost, odnosno da sadržaj bude koristan. Ovim tekstovima čitaocima se nude značajne informacije, a njihovo poverenje u vašu kompaniju će samim tim rasti. Dakle, glavni cilj jeste informisanje i obrazovanje, a ponekad može uključivati i zabavu. Sa dobrim i kvalitetnim sadržajima ostvaruje se odnos sa potencijalnim kupcima, odnosno čitaoci se postepeno mogu pretvoriti u kupce. Content writing, dakle, može voditi do prodaje, ali na način koji je više indirektan. Takođe, sa kvalitetnim sadržajima, neguju se odnosi i sa postojećim kupcima.
Kao i kod copywriting-a, kod content writing-a poželjno je pisati jednostavnije tekstove, a, s obzirom na to da mu je svrha izgradnja odnosa sa publikom, čitalac bi trebalo da oseća razumevanje. Uzmimo, na primer, Facebook objavu. Želeli biste da ostvarite veći engagement sa publikom, da vaša objava ima komentare ili da bude deljena, odnosno da imate dvostrani razgovor sa korisnikom. Za ostvarenje ovog cilja, potrebno je, dakle, da pišete tako da korisnik želi da odgovori. Dobar content writer odgovoran je za povećanje prometa i engagement-a, kao i za povećanje ukupne publike i poverenja čitaoca.
Content writing uključuje pisanje tekstova za:
– Blog
– Članke u novinama i magazinima
– Email newsletter
– E-knjige
– Objave na društvenim mrežama
– Podkast
– Televiziju
– Radio
SEO content writing
Važan segment content writing-a predstavlja pisanje SEO tekstova, odnosno tekstova koji povećavaju vidljivost web sajta na pretraživačima, a na početku teksta pomenuli smo da je to često kroz blog tekstove.
Content writer-i ovo žele da ostvare tako što: pišu jasne i tekstove jednostavne za čitanje, imaju organizovan sadržaj, podeljen u pasuse, sa jasno naznačenim naslovima i podnaslovima, identifikuju i primenjuju prave ključne reči (relevantne sa sferom poslovanja preduzeća), linkuju sadržaje sa drugim web sajtovima, konstantno dodaju nove sadržaje itd.
U tekstu Šta je SEO i kako doći na prvu stranicu Google detaljno smo objasnili ovu temu i pružili korisne savete, koje je sa nama podelio programer sa višegodišnjim iskustvom na ovom polju.
Copywriting i Content writing – sličnosti i razlike
Sličnost između copywriting-a i content writing-a jeste da se oba bave pisanjem tekstova, da se obraćaju željenoj publici i svrha im je ostvarenje određenog cilja.
Razlika je u tome što se copywriting bavi pisanjem tekstova koji će prodati proizvod ili uslugu, a content writing se više bavi pisanjem informativnih tekstova, čiji cilj može, ali i ne mora biti prodaja.
U svakom slučaju, dobra kampanja uključuje i copywriting i content writing. Oni ne moraju biti odvojeni, zapravo zbog preklapanja načina objavljivanja, najbolje je da rade u paru.
Izvori: smartbugmedia, danlok, quiet, onthemapmarketing