Kako je sve počelo?
Macintosh projekat započeo je Jef Raskin tokom 70-ih. Ideja je bila napraviti računar za komercijalnu upotrebu, koji je jednostavan za upravljanje i pristupačan prosečnom korisniku. Raskin je želeo da nazove računar McIntosh, prema svojoj omiljenoj sorti jabuke, međutim, iz legalnih razloga, morao je da se preimenuje u Macintosh.
U septembru, 1979. godine, Raskin-u je odobren tim za rad na projektu, koji će tokom narednih godina činiti više od 10 zaposlenih.
U isto vreme Steve Jobs, ko-osnivač Apple-a, radio je na drugom projektu, Lisa, high-end verziji računara. Kako je uvideo da će Macintosh biti profitabilan, Jobs je počeo više da se uključuje u ovaj projekat.
Tokom 1981. Raskin je napustio projekat, zbog neslaganja sa Steve Jobs-om, a konačna verzija Macintosha urađena je većim delom prema Jobs-ovoj ideji.
Predstavljanje Macintosh računara
Macintosh 128k najavljen je u medijima krajem 1983. godine, a u januaru 1984. je konačno predstavljen.
Računar je predstavio Steve Jobs, 24. januara, na skupu akcionara.
Karakteristike prvog Macintosh-a
Računar, koji nije nimalo nalik današnjim Mac računarima, bio je jedinstven i u svoje vreme, a kako je zbog svog dizajna podsećao više na igračku, u početku nije zavredio veliku pažnju kupaca.
Macintosh 128k je posedovao dve važne nove karakteristike, koje do tada nisu bile korišćene: grafički korisnički interfejs (do tada se radilo iz command line-a) i miš sa jednim dugmetom.
Takođe, računar je posedovao dve nove apliakacije – MacWrite i MacPaint.
Od samog početka, Apple u proizvodnji svih svojih proizvoda koristi model vertikalne integracije, odnosno ima celokupnu kontrolu u proizvodnji hardvera, kao i sopstveni operativni sistem (prvo nazvan System Software, a kasnije je preimenovan u Mac OS), koji je preinstaliran na računarima, što ga izdvaja u odnosu na ostale proizvođače računara.
Prvi Macintosh takođe je imao ovaj operativni sistem, crno beli ekran od 9 inča, Motorola 68000 processor od 8MHz, 128KB RAM-a, floppy drive i prodavao se po ceni od 2495$.
Promocija Macintosh-a
Promocija Macintosh računara obuhvatala je širok spektar aktivnosti, uz velika ulaganja, jer je cilj bio visoko pozicioniranje Apple-a na tržištu personalnih računara. Apple je uložio mnogo novca u promociju Macintosh-a i zbog toga što je od njega zavisila budućnost kompanije. U to vreme, vladala je velika konkurencija na tržištu personalnih računara, a Apple-u je bilo teško da se takmiči sa velikim igračima, poput IBM-a.
Da bi se razlikovao i uspostavio uporište na tržištu, Apple je morao kod kupaca da stvori snažan identitet brenda i svest o Macintosh-u 128k.
Marketinška kampanja za Macintosh 128k bila je usredsređena na isticanje jednostavnosti u korišćenju i dizajna prilagođenog korisniku, što je smatrano kao glavna prodajna tačka u poređenju sa kompleksnijim računarima koji su bili korišćeni u to vreme.
Jedna od najznačajnih reklama urađena je za prikazivanje na Super Bowl-u u 1984.
Marketinške aktivnosti, pored oglašavanja, uključivala su i razna istraživanja, kako bi se unapredili svi nedostaci trenutnog modela računara, kao i davanje kupcima vreme da testiraju računar, sa mogućnošću vraćanja nakon 24h. Sve ovo dovelo je do povećanja troškova, pa je vremenom cena računara porasla.
Sve u svemu, predstavljanje Macintosh-a 128k je bio važan trenutak u istoriji personalnih računara i imalo je trajan uticaj na industriju, otvarajući put razvoju računara kakve danas poznajemo.
Izvor: history-computer.com, macrumors.com