31.03.2021

Natalija Mitković

Marketing mediji: Razlika između sopstvene, plaćene i zaslužene distribucije

 


Distribucija je prešla dug razvojni put u odnosu na početke kada se zasnivala samo na štampanim izdanjima. Razvojem novih medija poput radija, televizije, filma, interneta i društvenih mreža, širi se i mreža distribucije sadržaja i, samim tim, načina da se dopre do željene publike.

Kada se govori o distribuciji sadržaja, uglavnom se misli na prakse širenja i deljenja sadržaja na određenim kanalima, kako bi se ti željeni sadržaji prikazali pravoj publici. Ovi kanali distribucije se mogu podeliti u 3 glavne kategorije: sopstveni, plaćeni i zasluženi. Važno je znati razlike između ova 3 kanala dristribucije pre započinjanja marketing strategije i prvi je korak u kreiranju distribucije sadržaja kompanije.


Sopstvena distribucija


Sopstvena distribucija podrazumeva sve medije koji su u vlasništvu kompanije, odnosno kompanija ima kontrolu nad načinom čitanja, upotrebom i načinom objavljivanja sadržaja i nije podložno promenama od treće strane.

 

Najčešći primer jeste web sajt kompanije, a pored njega tu su i:

- Blog
- Email newsletter
- Vaše studije slučaja
- Vaši video snimci
- PDF, e-knjige i dodatni resursi koje ste kreirali
- Vaša e-prodavnica
- Organski sadržaj na društvenim mrežama, koji podrazumeva vaše objave
- Aplikacije firme

Kod sopstvenih medija, kompanija ima kompletnu kontrolu kada, kako i gde se sadržaj pojavljuje. Nije potrebno platiti ove sadržaje kako bi se objavili - na vama je da odredite šta želite.

Naravno, iako vam ovi kanali pružaju kontrolu nad objavama, nedostatak se ogleda u tome što ovakve objave nemaju veliki domet u odnosu na druge vidove distribucije. Potrebno je vreme kako bi se izgradila publika.

Takođe, društvene mreže su siva zona koja se odnosi na sopstvene medije, jer tehnički kompanija nema potpunu kontrolu nad svojim objavama - one moraju biti u skladu sa uslovima korišćenja. Međutim, budući da kompanija stvara sadržaj za svoj nalog, određuje vreme objava, edituje i briše sadržaje, društvene mreže se smatraju sopstvenim kanalom distribucije.

Važno je napomenuti da ostvareni promet na društvenim mrežama takođe može biti i zaslužen i plaćen, u zavisnosti od toga da li drugi dele vaše sadržaje (zaslužena distribucija), ili ste uložili novac za plaćene objave (plaćena distribucija).

 

Zaslužena distribucija

 

Zaslužena distribucija podrazumeva, kao što je već pomenuto, da drugi dele vaš sadržaj. To mogu biti i influenseri, koji imaju ogroman broj pratilaca, ili korisnici koji dele vaš sadržaj jer im se dopada ili ga smatraju značajnim - u svakom slučaju, to su osobe koje vašem preduzeću daju online ličnu preporuku.

 

Zaslužena distribucija odnosi se na:


- Deljenje na društvenim mrežama, komentare, repost-ove, pominjanja
- Recenzije proizvoda
- Nesponzorisani blog tekstovi ili neplaćeno medijsko izveštavanje sa nezavisnih web sajtova
- Dobru organsku poziciju na pretraživačima

Zaslužena distribucija ima veliki kredibilitet, jer dolazi iz spoljnih, neplaćenih izvora. Uspešna zaslužena distribucija potvrđuje kvalitet sadržaja i zbog toga mnogi brendovi že da njihove objave postanu "viralne", jer im zasluženi sadržaji omogućavaju doseg do mnogo veće publike, a bez potrebe za korišćenjem plaćene distribucije.

Takođe, visoka pozicija na web pretraživačima pomaže unapređenju zaslužene distribucije, jer će vaši sadržaji biti vidljiviji publici (koja će ih dalje deliti).

Nedostatak zaslužene distribucije jeste u tome što, oslanjajući se na druge, vaša kompanije nema kontrolu nad komentarimam recenzijama i preporukama, odnosno nema kontrolu nad tim šta će drugi govoriti o vašem brendu.

 

Plaćena distribucija

 

Plaćena distribucija je najjednostavnija za definisanje: odnosi se na plaćanje trećim licima kako biste podpomogli da vaš sadržaj stigne do željene publike.
Dok se sopstvena i zaslužena distribucija oslanja na organski reach, plaćena distribucija obezbeđuje reach kroz plaćene reklame.

 

Plaćena distribucija uključuje:


- plaćeno oglašavanje na društvenim mrežama
- sponzorisane sadržaje na drugim web sajtovima
- alate za otrkivanje sadržaja, poput StumbleUpon ili Curiosity
- alate za nativno oglašavanje
- Google Ads
- plaćene influensere

Plaćena distribucija je dobar način za promociju sadržaja i povećanje saobraćaja, il iza usmeravanje ka drugim vidovima distribucije. Sa plaćenom distribucijom, imate kontrolu nad budžetom i specifikacijama koje želite kako biste osigurali zaradu.

Međutim, plaćanje za distribuciju sadržaja može biti veoma skupo, posebno ukoliko kompanija ne zna kako da na najbolji način organizuje sadržaje. Takođe, ovi sadržaji imaju manji kredibilitet u odnosu na zaslužene. Važno je da kompanija pravilno rasporedi kada i gde želi da objavljuje plaćene sadržaje i da osigura da ti sadržaji budu korisni targetiranoj publici.


Izvor: quiet

 

 

 

Komentara: 0

Ostavite Vaš email ako želite da dobijate obaveštenja o novim vestima na sajtu.

Korišćenjem ovog sajta prihvatate upotrebu kolačića. Saznajte više